Výhody výhradní smlouvy
Aktualizováno: 27. 7. 2022
Pro prodávajícího
Makléř je ochoten do prodeje víc investovat
Realitní makléř má mnohem větší jistotu, že uzavře obchod, než v případě nevýhradní smlouvy a tak má mnohem větší motivaci do prodeje nemovitostí investovat více času, energie a peněz, než v případě nevýhradní spolupráce. Je většinou ochoten investovat do profesionální fotodokumentace, foto stagingu nebo homestagingu, virtuální prohlídky, videoprezentace i 3D vizualizace a je ochoten investovat více peněz do propagace, např. na sociálních sítích.
Makléř může hájit zájmy prodávajícího
Pokud makléř nemá exkluzivní smlouvu, nemůže hájit zájmy prodávajícího. Představte si, že se objeví kupec a bude požadovat slevu. Makléř bez exkluzivní smlouvy nemůže říct: „Já vám žádnou slevu nemohu dát“. Pokud by to udělal kupující může odvětit: „Když mi nechcete slevu u prodávajícího vyjednat vy, zkusím o ni požádat další makléře, kteří nemovitost nabízí“. Výsledkem je enormní tlak na slevu. V drtivé většině případů se nemovitost prodá za nižší cenu než by mohla.
Makléř s exkluzivní smlouvou je v mnohem lepší vyjednávací pozici a může tak mnohem lépe odolávat požadavkům na slevy
Makléř může zorganizovat aukci
Aukce nemovitostí je skvělá prodejní strategie, která často vede k výhodnějšímu prodeji. Bohužel tu není možné zorganizovat, pokud nemovitost nabízí více konkurujících makléřů. Pro úspěch aukcí je důležitá důvěryhodnost pořadatele. Aukce organizovaná více subjekty by působila jako fraška, které by se nikdo nechtěl zúčastnit.
Makléř spolupracuje na prodeji s dalšími makléři
Když má makléř exkluzivní smlouvu, nabízí nemovitost ke spolupráci dalším realitním makléřům a je ochoten se s nimi podělit o svou provizi.
Makléř, který nemá exkluzivitu, vnímá ostatní makléře jako konkurenty a spolupráci se brání.
Lepší servis realitní kanceláře
Někdy prodávající motivuje k tomu pracovat s makléři neexkluzivně i to, aby mezi nimi byla konkurence. To zní na první pohled skvěle.
Konkurence je zdravá, ale pro kupující, nikoli pro prodávající. Pokud totiž mezi sebou makléři soupeří, tak to vede k tomu, že se předbíhají, kdo bude levnější. Snižují svoji provizi a vyvíjí tlak na slevu u prodávajícího. Výsledkem je často nižší dosažená prodejní cena a nízká odměna makléře vede ke škrcení nákladů na související služby. Kromě toho, že šetří na propagaci, šetří na právních službách atd. To se v celkové kvalitě služeb vždy projeví.
Nemovitost se prodá za více peněz
Vyšší investice do marketingu, lepší prezentace, větší prostor, aby makléř mohl hájit zájmy prodávajícího, kvalitnější makléř a třeba i aukce, spolupráce mezi makléři, to vše má za následek, že se nemovitost ve většině případů prodá za vyšší cenu.
Vyšší vzájemná důvěra
Exkluzivní smlouva vytváří atmosféru důvěry a loajality mezi prodávajícím a realitním makléřem. Důvěra je zavazujícím faktorem. Makléř, který vnímá, že mu prodávající důvěřuje, je více motivován důvěru nezklamat a poskytnout lepší služby. Takový obchodní vztah má lepší předpoklady pro úspěšný prodej než vztah, kdy prodávající pověří prodejem více makléřů, čímž vysílá informaci, že k nim nemá takovou důvěru.
